Nog precies 1 maand

8 december 2017 - Merelbeke, België

Gisteren werd het officieel: ik ga op Erasmus naar Dreux, Frankrijk! Na maanden, 10 maanden om precies te zijn, en na een heel turbulent traject is het dan toch gelukt een plaatsje te vinden.
Na Zweden en Zwitserland is Frankrijk een beetje teleurstellend. Het is minder exotisch dan ik had gehoopt en ook veel minder natuurlijk. Meer dan 90% van de vrouwen neemt een epidurale en dat is niet echt wat ik als vroedvrouw ondersteun. Ik probeer op dit moment vooral alle positieve punten op te sommen om mijn goesting terug te vinden.
Hier een lijstje:

- Een epidurale zorgt er voor dat ik al mijn technische handelingen goed ga kunnen oefenen, wat natuurlijk zeer belangrijk is als vroedvrouw

- In Frankrijk heeft een vroedvrouw een masterdiploma. Hierdoor mag ze ongeveer alles zelf doen en zal ik dus niet zo veel gynaecologen tegen komen

- Als Belg is het altijd een enorm pluspunt om goed Frans te kunnen spreken

- Ik heb de kans om drie maanden in het buitenland te gaan studeren en ongeacht de plaats zal ik veel kunnen leren

Nu moet ik nog alle details regelen, zoals het huisje en wanneer ik precies moet afkomen, maar wat ik al zeker kan zeggen is dat ik van 8 januari tot 1 april ongelooflijk veel zal leren en ik kijk hier enorm naar uit!

1. Opi:
    8 december 2017
    Positief denken! Héél goed!
    We wensen je in Dreux een boeiende tijd. Misschien moet je hem zelf nu en dan boeiend maken?! Dat is ook een ervaring.
    't Zal je wel lukken. En daarbij: het thuisfront is er ook nog!
    Dikke kus van Omi en Opi.